zondag, november 30, 2008

Schriftelijke workshop Vrolijke platte kerstbal maken van tafelzeil

Voor wie het ook leuk vindt om eens wat anders te doen met tafelzeil: een korte workshop "platte kerstbal van tafelzeil maken". Ik moet zelf gewoon eerst altijd iets voorgedaan zien, patroontjes lezen enz. kan ik ook niet.
Misschien brengen de foto's en de beschrijving in "mijn handwerktaal" ( ik weet ook niet hoe alles wordt genoemd) je een beetje op weg. En verder is het gewoon een kwestie van doen....

Misschien heb je zelf nog ergens tafelzeil liggen, anders kun je meestal al vanaf een halve meter tafelzeil kopen op de markt. Kies een vrolijk kleurtje uit, het is niet nodig om typisch kerstzeil te kopen.
Knip rondjes uit het tafelzeil ( kan in elke gewenste grootte, bijvoorbeeld de omtrek van een koffiemok). Heb je tafelzeil met een rond motief ( zoals in het voorbeeld) uitgekozen, dan kun je deze vorm mooi uitknippen.
Met naald ( waarvan het oog groot genoeg is om er haakkatoen doorheen te halen) en draad ( ik gebruik hiervoor ook al het haakkatoen waarmee straks het randje wordt gehaakt) steek je rondom langs ( begin met insteken op de achterkant van het zeil), iets meer dan een halve centimeter uit de kant. Als je rond bent, dan maak je de uiteinden aan elkaar vast.
Vervolgens begin je aan het haken van een randje. Hier kun jezelf iets voor bedenken, het is gewoon een kwestie van proberen. Maak je een randje met steeds dezelfde steek, zorg dan dat het randje niet te strak trekt, een beetje mag het zeil wel gaan bollen, maar niet teveel, want dan verdwijnt je randje aan de achterkant van het zeil.
In het voorbeeld heb ik in de steken aan de voorkant 5 stokjes in 1 lus gehaakt ( zoals je ook de blaadjes van een bloem haakt).
Je begint met insteken in een lus aan de achterkant van het tafelzeil. Maak een aantal vasten ( bijvoorbeeld 3), zodat je voldoende ruimte hebt om van de achterkant naar de voorkant te komen. Nadat je 5 stokjes aan de voorkant in 1 lus hebt gehaakt ga je naar de volgende lus aan de achterkant en haakt daarin 1 vaste. Zo maak je het hele rondje vol. Zijn je steekjes te klein voor 5 stokjes, dan doe je er 4 of 3. Vervolgens steek je de haaknaald weer door de eerste haaksteek die je maakte aan de achterkant van het begin van het rondje en maak je de boel vast. Haak vervolgens met dezelfde draad nog wat losse steken, dan heb je meteen een draad waar je de bal aan kunt ophangen. Gewoon proberen! Ik doe ook maar wat..... en als ik het kan, kun jij het zeker.....






Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails